Popularne artykuły

Rodzina, rodzice, szkoła

2015-05-28 12:00:00 (ost. akt: 2015-05-27 12:41:31)
Rodzina, rodzice, szkoła

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu.

Autor zdjęcia: Fotolia.com

Niedawno w Olsztynie odbyła się konferencja inaugurująca XVII Warmińsko-Mazurskie Dni Rodziny. W tym roku pod hasłem „Rodzina drogowskazem życia”.

W środowiskach lokalnych przez najbliższe tygodnie odbywać się będą festyny, imprezy kulturalne, warsztaty artystyczne, zawody sportowe. Kalendarz Dni Rodziny jest bardzo bogaty. Przy jego realizacji nie może zabraknąć szkół oraz organizacji z nimi związanych, jak choćby stowarzyszeń działających przy placówkach oświatowych. Dni Rodziny w naturalny sposób są okazją do rodzinnego spędzania czasu, ale przede wszystkim ich nadrzędnym celem jest budowanie więzi w rodzinie, integrowanie jej członków, propagowanie wartości, które są fundamentem istnienia rodziny. Temu mają też służyć okolicznościowe konferencje i seminaria.

Rokrocznie dokonywane jest uroczyste wojewódzkie podsumowanie przedsięwzięcia. W tym roku zapewne też tak będzie. Ale nim tak się stanie, warto, inspirując się główną ideą Dni rodziny, podkreślić potrzebę i konieczność współpracy szkoły z rodziną ucznia czy wychowanka, a ściślej jego rodzicami. Ich obecność w edukacji jest mocno akcentowana, co znajduje swój wyraz w przepisach prawa. Współczesna szkoła traktuje rodziców jako jednych z głównych swoich partnerów. To rodzice tworzą społeczne organy w szkole, którym przypisano szereg kompetencji oraz praw. Rady rodziców funkcjonujące niemal w każdej palcówce, niezależnie od poziomu edukacji, mogą wpływać realnie na profil wychowawczy szkoły, oddziaływać na to, co się w niej dzieje, jaki ma być kierunek jej rozwoju. Rady rodziców mogą gromadzić środki finansowe i decydować na co zostaną w szkole przeznaczone. Są reprezentacją wszystkich rodziców w szkole i mają ten przywilej, ze są organem autonomicznym, niezależnym od dyrektora oraz rady pedagogicznej szkoły. Szczegółowy zakres ich zadań, sposób tworzenia oraz funkcjonowania określa szczegółowo ustawa o systemie oświaty.

Mówiąc o rodzicach w szkole, myślimy jednak przede wszystkim o rodzicach poszczególnych uczniów. To rodzic jako pierwszy dowiaduje się o tym, jak wspomagać we wczesnym okresie życia rozwój swojego dziecka, jakie są możliwości poznawcze dziecka w przedszkolu, jak przezwyciężać trudności w nauce i rozwijać uzdolnienia oraz zainteresowania swojej pociechy. To tylko rodzic właśnie ma prawo do pełnej informacji w szkole na temat dziecka. Rodzic będąc podmiotem w szkole, jest też dla niej ważnym partnerem. Szczególnie widać to w ewaluacji, która jest podstawową formą nadzoru pedagogicznego. Jedno z wymagań sformułowanych pod adresem szkoły brzmi „Rodzice są partnerami szkoły”. Aby potwierdzić tę tezę, ewaluatorzy muszą znaleźć odpowiedź na szereg szczegółowych pytań, m.in: czy szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy, czy w szkole współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Ewaluacja (w tym zakresie) ma odpowiedzieć, czy rodzice współdecydują w sprawach szkoły i uczestniczą w podejmowanych działaniach. Tak sformułowane wymaganie pod adresem szkoły jednoznacznie świadczy o tym, jak duże znaczenie przywiązuje się w edukacji do współpracy z rodzicami. Można też o tym wymaganiu powiedzieć, że wskazuje na nowy sposób myślenia o szkole jako organizacji, która, aby rozwijać się, musi otwierać się na otoczenie, w tym rodziców traktowanych jako partnerów zmian. Mówiąc o rodzinie, czy też samych rodzicach, warto o tym pamiętać. Dni Rodziny to dodatkowa okazja, aby zbliżyć do siebie oba środowiska - szkolne i rodzinne. Dobra też sposobność, aby wspólnie bawić się, ale tez wzajemnie od siebie się uczyć.

Grażyna Przasnyska, Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB