Są jak diamenty

2015-03-26 15:33:44 (ost. akt: 2015-03-26 15:37:33)


Dobiega końca tegoroczna edycja wojewódzkich konkursów przedmiotowych organizowanych przez kuratora oświaty dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Czekamy na ostateczne wyniki zmagań.

Są jak diamenty


W tym roku szkolnym, podobnie jak w minionym, młodsi uczniowie mogli sprawdzić się z języka polskiego, matematyki, historii, języka polskiego oraz przyrody. Gimnazjaliści rywalizowali ponadto z języka francuskiego, języka rosyjskiego, chemii, fizyki, wiedzy o społeczeństwie, geografii, a zamiast przyrody z biologii. Laureaci konkursów uzyskują uprawnienia obejmujące zwolnienie z części egzaminu lub sprawdzianu. W ostatnich trzech latach spośród szkół gimnazjalnych przystępujących do konkursów udało się wyodrębnić „złotą setkę” uczniów, którzy mogą poszczycić się kilkoma tytułami laureata. Ich osiągnięcia to powód do dumy, zarówno dla samych uczniów, jak i ich nauczycieli.

Sukcesy szkół świętujemy razem z laureatami, pedagogami i oczywiście rodzicami nagrodzonych. Podczas ostatniej gali rozdania nagród, wypowiadali się sami bohaterowie — najlepsi z najlepszych. Mówili o swoich pasjach, zainteresowaniach. Odważnie i dojrzale. Często to talent i zdolności decydują o wynikach w nauce. Dzieci zdolne, podobnie jak te mające problemy w nauce, wymagają szczególnego zainteresowania. Szkoły realizują programy, podejmują działania, które przyczyniają się do odkrywania, wspierania zainteresowań oraz uzdolnień dzieci i młodzieży.

Taka aktywność daje szkole szansę na zdobycie tytułu Szkoły Odkrywców Talentów. Tytuł może być przyznany placówkom, w których systematyczną pracę z uczniami uzdolnionymi prowadzą co najmniej trzej nauczyciele i mają konkretne osiągnięcia (dokonania) w tym obszarze działalności pedagogicznej. Wsparcie może obejmować zarówno uzdolnienia przedmiotowe, sportowe, artystyczne, techniczne, a także społeczne lub obywatelskie. Powstały również ogólnopolskie interaktywne mapy szkolnych i pozaszkolnych miejsc odkrywania talentów. Umieszczenie placówki na takiej mapie jest wynikiem przyznania właśnie tytułu.

W kraju wyróżnienie to zdobyło 2321 szkół, w naszym województwie 87. Najwięcej w Olsztynie (20), w drugiej kolejności w Ełku (17) i Elblągu (12). Podobnym wyróżnieniem dla instytucji wspierających dzieci zdolne jest tytuł Miejsce Odkrywania Talentów. Mogą ubiegać o nie placówki takie jak np. pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, ogniska pracy pozaszkolnej, biblioteki. Tytuł stanowi wyróżnienie dla instytucji, które systematycznie pracują z uzdolnionymi dziećmi i młodzieżą. Miejsc z tym tytułem w kraju jest 724, a naszym województwie 21. Najwięcej, bo aż 9 w Olsztynie. Są wśród nich m.in. kluby sportowe, centra edukacji kulturalnej, pałac młodzieży.


Z myślą o zdolnych uczniach przed laty w Olsztynie powstało Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży Szczególnie Uzdolnionej. To pod jego auspicjami uczniowie w zmaganiach konkursowych wykorzystują nauki ścisłe do rozwijania problemów życia codziennego. Kolejna edycja konkursu w tym roku jeszcze przed nami. Być tak twórczy, jak uczniowie z gimnazjum z Wilkas, którzy wygrali olimpiadę kreatywności w Pekinie (2013), być tak poszukującym, jak Kinga Szczepaniak z II LO w Elblągu, która zdobyła srebrny medal na Międzynarodowej Olimpiadzie Biologicznej w Indonezji (2014).

Przykłady świadczące o uzdolnieniach naszych uczniów można mnożyć. I nie ma znaczenia, czy są to sukcesy duże, czy małe. Ważne, że w szkołach nauczyciele tworzą przyjazną przestrzeń dla uczniów zdolnych, że budują sytuacje, w których twórcza atmosfera pozwala dzieciom i młodzieży realizować pasje i spełniać marzenia. Pamiętajmy, że każdy diament podlega oszlifowaniu w celu wydobycia z niego całego piękna. Podobnie jest z dziećmi. Nie bójmy się zatem odkrywać w każdym z nich piękna uzdolnień i talentów. 


Grażyna Przasnyska, Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty




Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB