Popularne artykuły

Komputer na pewno nie zastąpi myślenia

2015-02-09 10:32:19 (ost. akt: 2015-02-09 12:01:12)
Komputer na pewno nie zastąpi myślenia

Autor zdjęcia: Aleksi Tappura, unsplash.com

Komputery na dobre opanowały amerykańskie szkoły kilkanaście lat temu. Okazuje się, że taka taktyka miała również swoje wady... W naszym kraju mówi się o konieczności informatyzacji szkoły. I dobrze. Czy jednak tablet w każdym plecaku przyniesie oczekiwaną poprawę jakości kształcenia?

Komputer ma niewątpliwie zalety. Może pomóc rozwinąć zainteresowania w różnych dziedzinach i pomaga szybko zdobyć potrzebne informacje. Na dobre wpisał się do systemu edukacji i nie ma od tego odwrotu. Dziś technologie informatyczne stosują niemal wszyscy nauczyciele i trudno się bez tego obyć. Stąd każdy powinien znać choćby podstawy z zakresu obsługi komputera, umieć korzystać chociażby z edytora tekstu, który zastępuje dziś maszynę do pisania oraz z elektronicznej poczty. Warto wspomnieć tutaj również o pewnej atrakcyjności i tajemniczości dla ucznia, jaką niewątpliwie jest używanie komputera.

Technologia to nie edukacja


W Stanach Zjednoczonych przygoda uczniów z laptopami zaczęła się na dobre kilkanaście lat temu. Używają je zarówno w szkole, jak i w domu. Od ładnych paru lat czytają podręczniki w wersji online. Na laptopach piszą klasówki czy sprawdziany. Klasyczny długopis w ich ręce to rzadkość... Okazuje się, że taka taktyka nie do końca się sprawdza. Dlaczego? Bo technologia nie może zastąpić edukacji, a niewłaściwie użyta może jej wręcz szkodzić. Nie można stawiać znaku równości pomiędzy edukacją, a technologią, bo ta druga nie jest edukacją. Jak twierdzą eksperci, maszyna niczego za nas nie zrozumie, jeżeli sami nie wykonamy wysiłku umysłowego.

Mózg uczy się poprzez interakcję


Badaniami nad rolą nowoczesnych technologii w procesie nauczania i przyswajania wiedzy podjął miedzy innymi Carl Wieman, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki w 2001 roku. Okazuje się, że nejefektywniejszą metodą nauczania, jak i przyswajania wiedzy jest ta, która angażuje ucznia w dialog, czy to z nauczycielem, czy z rówieśnikami. Dlaczego? Bo mózg ludzki najlepiej uczy się poprzez interakcję, kiedy jest skoncentrowany na jednej czynności. A nowoczesna technologia? Ta może młodego ucznia rozpraszać, a ten nie jest zdolny do efektywnej wielozadaniowości. Bombardowany informacjami mózg nie potrafi właściwie selekcjonować informacji i wybrać ważniejszej od mniej istotnej.

Ważny jest umiar


Kluczem więc do właściwego wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji może być jedynie umiar. Komputery są przydatne, internet również. Technologia nie może jednak wyręczać ucznia. Poza tym, wprowadzając nowe technologie w szkole trzeba zbadać, jak młodzi ludzie korzystają z nich poza szkołą. Tu nie wystarczą filtry i zabezpieczenia. Szkoła musi uczyć, jak unikać ryzykownych interakcji, niebezpiecznych miejsc w sieci oraz wykrywać nieprawdziwe informacje. Przecież Internet, mimo swojej przydatności, jest również wielkim śmietnikiem. Warto zwrócić uwagę na to, że sprawne wyszukanie informacji to jedno, a krytyczne jej przeanalizowanie to drugie.

Właściwe miejsce w procesie nauczania


Komputer to narzędzie, które może wzbogacić prowadzoną przez nauczyciela lekcję, nie może jednak zastąpić żywego człowieka. Nowoczesne programy edukacyjne bez wątpienia wspomagają tradycyjne nauczanie, dzięki nim można również atrakcyjnie poprowadzić lekcje. Nie jest to bez znaczenia, ponieważ ponad 80 proc. informacji dociera do nas kanałem wzrokowym. Współczesna technologia informacyjna ma również wielki wpływ na nasze życie i nie można się bez niej obejść. Stąd powinna mieć ona właściwe miejsce w procesie nauczania. Któż chciałby być komputerowym analfabetą? Trzeba mieć na uwadze jednak wspomniany umiar.
woj


Do czego może być pomocny komputer w edukacji?


• w przygotowaniu przez nauczyciela lekcji;
• w utrwaleniu przyswojonej wiedzy i ćwiczeniu nabytych umiejętności przez uczniów;
• może wzbogacić pracę z uczniami;
• do tego, aby kontrolować pracę ucznia;
• do przetwarzania i drukowania grafiki oraz tekstu;
• do komponowania i przetwarzania muzyki;
• do tworzenia tekstów oraz ich edytowania.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB