Popularne artykuły

Co Jaś za młodu zje, tym Jan na starość trąci...

2014-04-30 11:14:52 (ost. akt: 2014-04-30 11:20:20)

Jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na zdolności intelektualne uczniów jest prawidłowa dieta. Właściwie przygotowany posiłek musi zapewnić odpowiedni poziom energii i pomóc w utrzymaniu koncentracji podczas wszystkich zajęć.

Co Jaś za młodu zje, tym Jan na starość trąci...

Fot. Fotolia

Właściwie przygotowany posiłek musi zapewnić odpowiedni poziom energii i pomóc w utrzymaniu koncentracji podczas wszystkich zajęć. Uczeń powinien jeść pięć posiłków dziennie: trzy główne (I śniadanie, obiad, kolacja) oraz dwie przekąski (II śniadanie i podwieczorek).
Do podstawowych posiłków dnia należy śniadanie. Uczeń nie powinien ruszać się bez niego z domu. To musi być dość obfite pożywienie zawierające białko, węglowodany złożone oraz warzywa i owoce. Może to być jogurt z musli z dodatkiem suszonych owoców, pieczywo pełnoziarniste lub razowe, wartościowa wędlina lub pożywne jajko.

Witaminy i składniki mineralne


To, czy z ucznia wyrośnie osoba, która w przyszłości będzie miała zdrowe nawyki żywieniowe, zależy od nas, rodziców. Jeżeli często będziemy sięgali po zakąski typu chipsy i orzeszki solone, musimy liczyć się z tym, że nasze dzieci również będą się tym zajadały.
Dlatego tak ważne jest, aby od najmłodszych lat traktować żywienie dzieci naprawdę serio. To sprawa, której należy poświęcić dużo czasu i uwagi. Trzeba dbać o estetykę posiłków, ich smak, kolor oraz sposób w jaki je podajemy. Doskonałe do tego są owoce i warzywa.
Żadna tabletka ani multiwitamina nie zastąpi ich bogactwa witamin i składników mineralnych. Dlatego trzeba umiejętnie "podejść" dzieci, aby nie rezygnowały z "zielonego". Trzeba nad tym pracować, nawet jeśli polubienie tej grupy produktów miałoby zająć dłuższy czas.

Jogurt jako przekąska


Jeżeli młodsze dziecko przebywa w szkole 4-5 godzin, powinno zjeść posiłek oraz przekąskę. Może to być szkolny obiad, kanapka z wędliną i warzywem oraz, na przykład, jabłko. Dzieci ze starszych klas, które spędzają w szkole 5-7 godzin powinni zjeść dwa posiłki. Może to byś obiad i na przykład dwie kanapki. Dobrym pomysłem na przekąskę może być wówczas jogurt. Dlaczego? Mleko oraz jego przetwory to jedne z najlepszych źródeł wapnia w diecie młodego człowieka. Produkty mleczne powinny znaleźć się w jadłospisach, szczególnie młodszych uczniów co najmniej dwa razy dziennie. Są źródłem wapnia, witaminy B2, białka, a także bakterii probiotycznych wzmacniających odporność.

Aby być zdrowym jak ryba


Przygotowując posiłki dla ucznia nie powinniśmy zapominać o rybach. Są źródłem nienasyconych kwasów z rodziny omega-3, które wspierają rozwój układu nerwowego i wzmacniają odporność.
Ryby morskie zawierają więcej składników mineralnych w tym jodu. Niestety, zdarza się, że są zanieczyszczone niebezpiecznymi związkami jak rtęć czy dioksyny. Dlatego naszym pociechom lepiej podawać ryby słodkowodne.
Cennymi są szczególnie gatunki należące do tłustych np. łosoś, halibut czy makrela, bo w nich znajduje się najwięcej prozdrowotnych kwasów tłuszczowych.

woj

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB