Popularne artykuły

Dobra szkoła, dobry start

2014-02-17 09:02:33 (ost. akt: 2014-02-17 15:23:01)

Jednym z najważniejszych kryterium wyboru szkoły jest jej lokalizacja. Poszukiwania dobrej placówki warto więc zacząć od szkół, które znajdziemy w rejonie naszego zamieszkania. Pamiętajmy, że dziecko spędzi w wybranej szkole sześć lat. Na pewno w pierwszych klasach będziemy małego ucznia odprowadzać do szkoły, ale prędzej czy później nadejdzie ten czas, gdy maluch będzie chciał do szkoły chodzić sam. Jeśli wybierzemy placówkę zlokalizowaną na drugim końcu miasta, początkowo problemu nie będzie, bo będziemy dziecko odprowadzać. Jednak gdy uczeń będzie starszy i czasem będzie wracał samodzielnie do domu, będzie musiał poruszać się komunikacją miejską. Może to być nie tylko niebezpieczne, ale też uciążliwe – szkoła oddalona od domu zawsze oznacza sporo czasu spędzonego na dojazdach.

Dobra szkoła, dobry start

Autor zdjęcia: Sxc.hu

Szkoła położona blisko domu ma tez inne zalety. Na pewno będą się w niej uczyć dzieci mieszkające niedaleko. W ten sposób dziecko może nawiązać pierwsze przyjaźnie, które przetrwają nawet wtedy, gdy na późniejszym etapie edukacji dzieci pójdą do innych szkół. Kolega mieszkający niedaleko to też spore ułatwienie w przypadku choroby dziecka, gdy trzeba od kogoś pożyczyć zeszyty czy notatki.

Kameralna
ma więcej zalet
Wybierając szkołę dla pierwszaka warto też zwrócić uwagę na jej wielkość. Maluchy dużo lepiej będą czuły się w niewielkiej placówce niż w wielkim molochu, w którym znajdują się np. szkoła podstawowa i gimnazjum. Im mniej dzieci, tym spokojniejsza i bardziej kameralna atmosfera. To bardzo ważne szczególnie w przypadku sześciolatków. Mniejsze szkoły to najczęściej także mniejsze klasy. Nauka jest w nich bezpieczniejsza, a nauczyciele mają możliwość indywidualnego zajęcia się każdym uczniem. W takiej szkole dzieci dużo łatwiej się zaaklimatyzują i lepiej będą radzić sobie z trudnościami, mając świadomość, że zawsze mogą liczyć na wsparcie wychowawcy czy innych nauczycieli.

Kamery
i profesjonalna opieka
Jeśli już jesteśmy przy kwestiach bezpieczeństwa, warto zwrócić uwagę, jak do tego tematu podchodzi dyrekcja szkoły. Sprawdźmy, czy w budynku i na zewnątrz jest zamontowany monitoring, a także upewnijmy się, że wejścia do szkoły są odpowiednio pilnowane. Wejście powinno być monitorowane przez pracownika szkoły, by na terenie placówki nie przebywały żadne nieuprawnione do tego osoby. Warto też dopytać się, czy w szkole na stałe pracuje pedagog, psycholog i jest zapewniona opieka lekarska. Nie jest to wymagane żadnymi przepisami, dlatego nie w każdej szkole musi być np. gabinet lekarski. Szkoły, które gwarantują taką opiekę, są uważane za dużo bardziej bezpieczne.

Dostępna świetlica i stołówka
Kiedy mamy już na oku kilka spełniających nasze oczekiwania szkół, sprawdźmy, jaką mają infrastrukturę. Bardzo ważne jest, by w placówce funkcjonowała dobrze wyposażona świetlica z profesjonalną kadrą wychowawczą. To miejsce, w którym dziecko może zaczekać na rozpoczęcie lekcji, a po ich zakończeniu spokojnie odrobić zadania domowe i poczekać na przyjazd rodziców. Dzieci, które odrabiają lekcje w świetlicy mogą liczyć na pomoc wychowawczyń, dzięki czemu po powrocie do domu nie musi spędzać długich godzin nad książkami. Świetlica jest też doskonałym rozwiązaniem dla rodziców, którzy nie pracują w standardowych etatowych godzinach i nie mogą odbierać dziecka codziennie od razu po zakończeniu lekcji. Dzięki niej maluch nie będzie musiał chodzić z kluczem na szyi i wracać sam do pustego domu. Dobra szkoła powinna też mieć sprawnie funkcjonująca stołówkę, w której dzieci mogą spokojnie zjeść drugie śniadanie przyniesione z domu lub ciepły obiad, przygotowany w szkolnej kuchni. Zwróćmy uwagę na jakość stołówkowego menu – czasem bywa bowiem tak, że wykupywanie obiadów to pieniądze wyrzucane w błoto. Maluchy nie chcą jeść, a po powrocie do domu i tak trzeba im przygotować drugi ciepły posiłek.

Sprawdź warunki i infrastrukturę
Sprawdzając warunki panujące w danej szkole powinniśmy też przejść się po salach lekcyjnych i zajrzeć do sali gimnastycznej. Im lepsze wyposażenie i nowocześniejszy sprzęt, tym lepsze warunki będą miały nasze dzieci podczas codziennych zajęć. Zerknijmy też na boisko szkolne – czy jest stare i mało bezpieczne, czy świeżo wyremontowane i podzielone na kilka funkcjonalnych części. Boisko powinno być widocznie odgrodzone od ulicy, a dzieci przebywające podczas przerw czy zajęć wychowania fizycznego zawsze powinny być nadzorowane przez kogoś z kadry pedagogicznej.

Istotna jest
jakość edukacji
Kolejną kwestią, która może na początku edukacji nie jest aż tak istotna, ale z biegiem lat staje się coraz ważniejsza, jest jakość nauczania. W pierwszej klasie nauka odbywa się jeszcze w nieco luźniejszej atmosferze, jednak w starszych klasach powinien być na nią kładziony coraz większy nacisk. Dziecko powinno jak najlepiej zdać egzamin szóstoklasisty i dostać do dobrego gimnazjum. Warto więc sprawdzić, jakie są wyniki sprawdzianu szóstoklasistów w wybranej przez nas szkole oraz porównać je z innymi placówkami w mieście czy najbliższej okolicy. Dobrym źródłem informacji o jakości nauczania i nie tylko są rodzice uczniów, którzy już w tej szkole się uczą lub ją ukończyły. Taka informacja będzie dużo bardziej miarodajna niż wiadomości podawane na stronie internetowej szkoły czy w folderach reklamowych. Możemy wybrać się do wybranej placówki w czasie, gdy odbywają się zebrania z rodzicami i po prostu popytać. Możemy też zasięgnąć opinii na forach internetowych. abc

Tegoroczny nabór do pierwszych klas szkół podstawowych już wkrótce. Tym razem pójdą do nich nie tylko siedmiolatki, ale też wszystkie sześciolatki — od bieżącego roku rodzice nie mają już możliwości wyboru. Nasze dzieci spędzą w pierwszej szkole aż sześć lat — warto więc poświęcić nieco czasu na znalezienie placówki, która spełni oczekiwania zarówno dzieci, jak i rodziców.

• Warto sprawdzić, czy szkoła oferuje coś więcej niż tylko plan lekcji. Bardzo ważne są również różnego rodzaju zajęcia dodatkowe, zarówno takie, które pozwalają maluchom rozwijać swoje zainteresowania i umiejętności, jak i też te, które pomagają dzieciom gorzej radzącym sobie z przyswajaniem materiału.

• W szkole powinny więc być różnego rodzaju kółka zainteresowań, np.:
— teatralne
—plastyczne
— muzyczne
— matematyczne,
a także wybór zajęć sportowych.

• Nie powinno też brakować zajęć wyrównawczych czy dyżurów nauczycieli, do których można przyjść w razie kłopotów ze zrozumieniem konkretnej partii materiału.

• Sprawdźmy też, czy zajęcia dodatkowe są bezpłatne czy może trzeba za nie płacić.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB