Edukacja. Skup się na tym, co robisz

2014-01-07 14:37:21 (ost. akt: 2014-01-07 14:39:53)

Zdolność koncentracji, a co za tym idzie, efektywnej pracy zależy od predyspozycji każdego człowieka. Niektórzy potrafią bez problemu skupić uwagę w hałasie, przy włączonym telewizorze, radiu lub słuchając głośnej muzyki, inni potrzebują zupełnej ciszy i nawet szelest potrafi ich dekoncentrować. O umiejętność skupienia należy regularnie dbać. Wówczas będziemy bardziej efektywni w pracy, w szkole, a powierzone nam zadania będziemy wykonywać bez trudności.

Edukacja. Skup się na tym, co robisz

Autor zdjęcia: Sxc.hu

Właściwy poziom koncentracji pomaga nie tylko w szkole i na studiach, gdy trzeba przyswoić sporo wiedzy. Przydaje się w pracy zawodowej i w codziennym życiu. Niestety, wraz z coraz szybszym tempem życia i koniecznością skupiania się na kilku rzeczach jednocześnie, coraz częściej mamy problemy z koncentracją. jak sobie z nimi poradzić?
Dzięki umiejętności koncentracji, gdy czytamy książkę, potrafimy niejako wyłączyć się na informacje, które akurat lecą w telewizji czy inne bodźce zewnętrzne. Eliminujemy wszystkie bodźce niepotrzebne, a przyswajamy i pracujemy z tymi, na których nam aktualnie zależy. Osłabienie koncentracji może mieć wiele przyczyn. Zanim je wykryjemy, najczęściej pojawią się efekty — nauka będzie szła dużo wolniej, gdy jesteśmy zdekoncentrowani, przebiegamy po książce wzrokiem, czytamy informacje, ale jedynie w niewielkim stopniu je przyswajamy. Problemy z koncentracją dopadają zarówno uczniów na każdym etapie edukacji, jak i osoby dorosłe, którym niemożność skupienia znacznie utrudnia pracę.

Dekoncentracja przychodzi z zewnątrz
Do najczęstszych przyczyn zaburzeń koncentracji zaliczamy czynniki zewnętrzne: stres, zmęczenie, ból, niektóre problemy neurologiczne i psychiczne, a także bezsenność. Rozpoczynając pracę lub naukę, należy więc pamiętać, aby wybrać miejsce ciche, ponieważ włączony telewizor lub radio nie sprzyjają skupieniu uwagi. Osoby, którym przeszkadzają rozmowy innych pracowników, hałas dobiegający zza okna czy nawet szmer, powinny najtrudniejsze zadania starać się wykonywać w samotności, np. w oddzielnym gabinecie lub w domu.
Skutecznym sposobem jest też użycie zatyczek do uszu lub założenie słuchawek, przez które można słuchać ulubionej muzyki. Wówczas nauka lub praca przyniosą efekty, gdyż nie traci się czasu na nerwowe, często nieudane próby radzenia sobie z wysiłkiem umysłowym w trudnych warunkach.
Skupieniu uwagi i uporządkowaniu myśli sprzyja też porządek w miejscu nauki lub pracy. Jeśli więc nasze biurko wygląda jak po przejściu tajfunu, warto na wstępie ogarnąć ten artystyczny nieład, zrobić miejsce na rzeczy niezbędne do nauki i do pracy.

Dieta, ruch, zdrowy sen
Aby uniknąć zaburzeń związanych ze skupieniem uwagi, bardzo ważne jest przestrzeganie podstawowych zasad profilaktyki. Duży wpływ na koncentrację ma odpowiednie nawodnienie organizmu. Woda pozytywnie wpływa na działanie układu nerwowego, umożliwiając przewodzenie impulsów nerwowych. W wyniku odwodnienia odczuwamy m.in. zmęczenie, ból i zawroty głowy, nudności — objawy, które uniemożliwiają skupienie uwagi. W walce z zaburzeniami koncentracji należy zadbać także o kondycję fizyczną, ponieważ nawet najmniejszy wysiłek pozwala nam odpocząć psychicznie, a zarazem chroni nas przed licznymi chorobami.
Bardzo ważne jest również właściwe odżywianie. W celu zapewniania organizmowi prawidłowego funkcjonowania, należy dostarczyć mu odpowiednią porcję witamin, minerałów i innych niezbędnych składników odżywczych. W diecie warto uwzględnić te, które wpływają na poprawę koncentracji: beta-karoten, selen, witamina E i witamina C. Można je znaleźć w owocach, takich jak śliwki, awokado, borówki, w warzywach: czosnku, marchwi, ugotowanych brokułach, pomidorach, a także w orzechach i ziarnach. Kolejnym powodem problemów z koncentracją jest nieodpowiednia ilość snu. Zaleca się, aby przesypiać ok. 7-8 godzin. Popołudniowe drzemki również dobrze wpływają na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.


Puzzle i krzyżówki wzmocnią koncentrację
Istnieje wiele sposobów radzenia sobie z zaburzeniami koncentracji. W doskonaleniu zdolności skupienia uwagi pomagają ćwiczenia. Są one skuteczne, kiedy wykonuje się je regularnie. Do najpopularniejszych należy rozwiązywanie krzyżówek, sudoku oraz układanie puzzli. Kolejne to sporządzanie listy spraw, zadań, które musimy wykonać danego dnia, tygodnia lub miesiąca. Pozwala to na uporządkowanie swoich planów i łatwiejsze zarządzanie czasem. Innym sposobem jest rozpoczęcie nauki czegoś nowego, np. gry na instrumencie lub języka obcego. Regularność w działaniu pozytywnie wpływa na pracę naszego mózgu, zwiększając jego wydajność.
Kolejne ćwiczenie polega na skupieniu uwagi na czymś mało interesującym, np. białej kartce papieru. Należy wydłużać czas koncentracji na danej rzeczy. Warto pamiętać, aby podczas nauki lub pracy robić przerwy, ponieważ nie jesteśmy w stanie być w pełni skoncentrowani dłużej niż 30-40 minut. Najtrudniejsze zadania, wymagające dużego wysiłku umysłowego powinniśmy wykonywać rano, ponieważ wtedy najlepiej się koncentrujemy.

Przyjrzyj się swojemu dziecku
Rodzice dzieci w wieku szkolnym powinni przyjrzeć się swoim pociechom i ich problemom w skupieniu uwagi. Jeżeli przyczyny zaburzenia koncentracji mają podłoże psychologiczne, np. odczuwanie silnego niepokoju, lęku, wówczas należy zasięgnąć porady specjalisty. Dla dzieci, które mają problemy z koncentracją, dobrą pomocą są gry edukacyjne, które opierają się na zgadywaniu, dopasowywaniu elementów, zapamiętywaniu i rozwiązywaniu łamigłówek. Rodzice powinni zwrócić też uwagę na to, ile czasu pociecha spędza, oglądając telewizję i grając w gry komputerowe. Dzieci, które robią to dłużej niż dwie godziny dziennie są o wiele bardziej narażone na problemy z koncentracją. Czasem trudność skupienia uwagi jest porównywalna z występującą u dzieci cierpiących na ADHD. abc

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB